Poklusem za štěstím!

Je mi 30 let a mám sedavé zaměstnání. Moc dobře vím, jak těžké je po celém dni sezení či povalování rozpohybovat své tělo. Znám ten pocit pohodičky, flegmatismu a neustálé únavy. Cítila jsem nespokojenost, ale říkala jsem si, že je to asi normální. Vždyť spousta lidí je unavená a vyčerpaná. Chodíme do práce a pak máme spoustu dalších povinností.

Péči o domácnost, vaření, praní, věnovat se dětem, natož ještě vymýšlet nějakou zábavu a být v pohodě. Po práci chceme mít aspoň chvíli svůj klid a odpočinout si. Je však potřeba udělat domácí rutinní práce. Jenže kde na to všechno brát energii. A ještě když se zrovna ten den cítíme tak mizerně. Těšíme se až budeme moci večer ulehnout do postele a doufáme, že zítra to bude jiné.

Tak tohle přesně mě po malých krůčcích posouvalo dál a dál. Ujasňovala jsem si co ve svém životě nechci nebo spíše co CHCI. Nestíhala jsem, byla jsem stále unavená a na syna protivná. Někdy jsem polevila v úklidu, někdy v péči o syna a ujišťovala jsem se,že je to tak v pořádku, že přece nemůžu stíhat vše. Stále jsem však ale hledala způsob jak to změnit. Prvním mezníkem byl způsob stravování a tím druhým POHYB.

Ano musela jsem překonat a stále překonávám spoustu výmluv a překážek. Jako jsou zdravotní, pracovní, psychické i fyzické indispozice. Začala jsem o sebe více pečovat. Zdravá a vyvážená strava, dostatek spánku, duševní pohoda, ale hlavně jsem se začala více pohybovat. Spojení těchto všech faktorů vedlo k obrovskému nárůstu energie. Pohyb se pro mě stal alternátorem na dobíjení energie.

Další typy jak zvýšit Vaši energii najdete na mém blogu www.irca-doma.cz. Pomocí facebookové skupiny Život v souladu s přírodou Vám neuniknou žádné novinky. Najdete mě i na instragramu @zivotvsouladusprirodou.

I přes to, že každý den vstávám ve 4h ráno, mám teď dostatek energie na celý den. Lépe se mi spí a ráno vstávám s větším elánem. Přes den toho stíhám mnohem víc a cítím se skvěle. A to je pro mně hlavní. Nejsem totiž tolik unavená a tím pádem jsem i příjemnější na své okolí.

Pohyb je nedílnou součástí našeho života, tělo je tomu zcela přizpůsobeno a je potřeba ho udržovat v kondici. Svaly můžeme posilovat v každém věku, jen musíme chtít a uvědomit si, že je to potřeba. Obrovské pozitivum je, že svaly začnou okamžitě reagovat na naši aktivitu a začnou se zvětšovat a posilovat. Vrátí nám všechnu investovanou energii a námahu.

Krásnou ukázkou nám jsou ti naši nejmenší. Miminka mají po narození velmi omezené pohybové schopnosti. Bodejť by ne, když měli tak málo místa. Ale jen co mají prostor a my jim dopřejeme svobodu pohybu, jejich tělíčka na to začnou ihned reagovat. Není nad to se pořádně protáhnout.

Společně s jejich mozečkem se vyvíjí celé jejich tělíčko. A je jen a jen na nich, jak jsou aktivní a kolik investují energie. Podle toho se odvíjí jejich pohyblivost. Např. jeden z prvních zásadních pohybu „pasení koníčků“. Dítě neustále trénuje zvedání hlavičky, dokud svoje svaly dostatečně neposílí, aby hlavičku udrželo zvednutou. A to stejné je i s dalšími pohyby. První otočka na břicho a zpět. Zkouší to znovu a znovu, a tím posiluje svaly, které k tomu potřebuje.

I při dalším vývoji dítěte je pohyb velice důležitý. Malý človíček roste rychle a je potřeba, aby se všechny části těla vyvíjely zároveň. Kolikrát se však stává, že kosti rostou rychleji jak svaly a přináší to různá zdravotní rizika. I proto je tedy pro děti a jejich vývoj, pohyb velice důležitý. Nemluvě tedy i o přibývajícím průměru tělesné váhy u dětí.

Malé děti mají většinou přirozeného pohybu dostatek, avšak s příchodem puberty se dostavuje únava, lenost a hlavně jiné zájmy. Proto je velice žádoucí vytvářet kladný vztah k pohybu již u malých dětí. Pro ně bude i poté přirozené se pohybovat a je hodně pravděpodobné, že je zaujme nějaký konkrétní sport, který je může provázet až do dospělosti. Určitě se tím snižuje riziko tzv. nudy, kdy dítě neví co si má se svým volným časem počít. ( Tím však neříkám, že by se děti měly nutit k něčemu, co je nezajímá a ještě třeba 3x do týdne. ).

Přiznejme si, že s věkem odchází chuť se nějakým způsobem pohybovat. Dost k tomu přispívá dnešní způsob života, který nám jakýkoliv nutný pohyb usnadňuje. Do kilometr vzdáleného obchodu si zajedeme, protože prostě nemáme čas a nehodláme se tahat s těžkými taškami. Pravda vždyť ten ušetřený čas můžeme proležet v klidu na gauči. Ale je to pro nás určitě prospěšnější?

Ne nechci tady moralizovat. Chci Vás jen přimět se zamyslet. Ono totiž stačí, když nad tím začneme přemýšlet. Místo toho, že budeme stát naštvaní u výtahu, že je zase úplně nahoře, se můžeme rozhodnout zkusit to vyjít pěšky. Co myslíte? Budete si nahoře nadávat, že jste šli nebo budete mít radost, že jste to zvládli? Vždyť se nic neděje. Ten výtah si můžete přivolat kdekoliv po cestě.

Je to o tom zapřemýšlet, kde můžete udělat pohyb navíc a poté z toho udělat zvyk. Přijít na to jaký pohyb Vás baví. Zda rádi tancujete, běháte nebo jestli Vás bude bavit nějaké pravidelné posilovací cvičení. Také je důležité zkoušet v jakém čase se Vám bude sportovat nejlépe. Milujete večerní procházky se psem nebo ranní zpěv ptáků? Začněte procházkami, které postupně prodlužujte a zrychlujte. Dělejte to co máte rádi.

A proč by jste vlastně měli zvýšit průměr Vašeho denního pohybu? Zcela jednoduše. Protože zjistíte, že je to příjemné. Zjistíte, že to nevyčerpává, tak jste si možná mysleli, ale naopak Vám to bude dodávat energii. Vyčistíte si hlavu a hlavně zlepšíte svůj celkový zdravotní stav. Záleží jen na Vás, jak se chcete cítit.

Při pohybu se vylučují tzv. endorfíny štěstí. To znamená, že se při pohybu i bezprostředně po něm cítíte spokojeni. A na tom doporučuji stavět základy. Jakýmkoliv způsobem rozpohybujte své tělo a vnímejte jak se cítíte. Potlačte alespoň na chvíli pocity studu, výčitky a podobně a vnímejte, jak se cítíte.

Prociťte ten dobrý pocit z toho že se hýbete. Vnímejte jak na to reaguje Vaše tělo, Váš mozek, jak zhluboka dýchají plíce a jak se u toho cítíte. Usmějte, pochvalte se a buďte vděční za každý pohyb, který jste udělali. A na tento okamžik, jak jste se cítili, si vzpomeňte pokaždé, když si řeknete, že byste si měli jít třeba zaběhat, ale Vám se prostě nechce.

Tím nechci říct, abyste neposlouchali své tělo a těžce se přemáhali každý den. Jednou týdně by jste určitě měli dopřát svému tělu odpočinek. Nedovolte však, aby se tento jednodenní odpočinek protáhl na celý týden, měsíc, rok.

S dalším a dalším krokem se Vaše kondice bude zlepšovat a počáteční nechuť bude slábnout. Den o dne se budete cítit lépe a sami budete chtít zvyšovat intenzitu. Vy sami, ale i lidé ve Vašem okolí, si začnete všímat nárůstu energie, lepší nálady i tvarování postavy. Vaše sebevědomí bude narůstat. Tělo se celkově zpevní a vy budete chodit více vzpřímeně.

Rozhodně doporučuji nepřepálit začátek a začít podle toho co Vám tělo dovolí. Stále se prodlužující procházky můžete postupně okořenit lehkým během. Již brzy zjistíte, že už dokážete běžet pěkný kousek cesty. Ženám velice doporučuji intuitivní tanec o samotě, při kterém nejen rozpohybujete celé tělo, ale pomůžete probudit i své ženství.

Tancujte, běhejte, skákejte a třeba se i plazte, ale užívejte si to. Vytvořte si k tomu kladný vztah. Co Vám nevyhovuje jednoduše nedělejte. Využijte svoji radost k pohybu i při úklidu, při práci na zahradě nebo při hře s dětmi.

Prožeňte děti, zahrajte si s nimi na honěnou, kupte si brusle a zkuste se k nim přidat na kolečkách i na ledě. Vytáhněte svoje staré kolo a projeďte se po svém okolí. Vezměte celou svoji rodinu do přírody a užijte si parádní legraci. Hýbejte se sami i s rodinou. Nebojte se vyzkoušet vše, co se Vám připlete do cesty.

Výrazně si zlepšíte kondici a i běžné práce v domácnosti pro Vás budou lehčí. Tělo Vám bude všechnu Vaši námahu vracet v podobě zdraví, lepší pohyblivosti, trávení, lepší funkci metabolismu, psychické pohodě a vy jednoduše budete užívat své pohyblivější tělo. Je prokázané, že aktivní lidé žijí déle, těší se lepšímu zdraví a většinou zůstávají pohyblivý do poslední chvíle.

Další typy jak zvýšit Vaši energii najdete na mém blogu www.irca-doma.cz. Pomocí facebookové skupiny Život v souladu s přírodou Vám neuniknou žádné novinky. Najdete mě i na instragramu @zivotvsouladusprirodou.

Pokud toužíte po úbytku hmotnosti či vytvarování postavy, je pohyb nedílnou součástí. Poté co svoje tělo rozpohybujete a přivyknete na pravidelný pohyb, doporučuji si najít nějaké posilovací cvičení, díky kterému posílíte všechny své svaly. Čím více budete své svaly posilovat, tím více bude ubývat přebytečného tuku. Určitě však doporučuji si zaplatit profesionála, který Vás povede krok po kroku. V dnešní době už je zcela normální tyto tréninky vyhledávat online.

Péče o sebe a tím i kladný vztah k pohybu Vám bude obrovským pomocníkem v běžném životě. Budete mít více energie, lepší sebevědomí, naučíte se efektivně trávit svůj volný čas a budete tak i inspirací pro Vaše okolí. Čím více budete ve svém životě spokojenější, tím více budete na své okolí příjemnější. Přestaňte tedy hledat výmluvy, proč to nejde a směle do toho!

Rozpohybujte své okolí a svou rodinu. Neležte s dětmi celý víkend jen před televizí. I když možná budou ze začátku brblat, uvidíte že právě děti nejvíce ocení společně strávený čas venku. Užívejte si života.

Těším se na příště. 🙂

Moje dlouholetá praxe s péčí o moji rodinu a zároveň blízký vztah k přírodě, ze mě udělal nadšence, který se snaží držet chod celé domácnosti v souladu s přírodou. Poskytuji informace a jednoduché návody, jak ulehčit rodině i přírodě zároveň. Můj příběh si přečtete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Získejte 6 krátkých ukázek propojení přírody s lidmi

    Někdy stačí si pouze připomenout, jaké dokonalé dary nám příroda dává. Když víme jak nám jsou různé potraviny prospěšné, můžeme si hrát s kombinacemi nápadů a chutí. Zadejte svůj email a získejte výstižnou ukázku zdarma.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Vstup na facebook