Pohankománie s dětmi

Dříve byla pohanka hodně ceněna hlavně v chudších vrstvách. Měla svoje místo ve spíži snad v každé rodině. Postupem času však pomalu upadala v zapomnění. Lidé začali konzumovat jiné potraviny, kterých už byl dostatek a pohanka pro ně postupem času začala být fádní.

Pěstování a chov ve velkém nabíral rychle na obrátkách. Díky dovozu můžeme mít vše na, co si vzpomeneme a většinou už se ani nezamýšlíme nad tím, co pravidelně konzumujeme. Dopadlo to tak, že nám přijde zcela normální konzumovat různé polotovary či rychlovky a věřit všemu, co najdeme na přední části obalu.

Teprve teď, když je všeho všude přespříliš, se pomalu začínáme zajímat, co pravidelně konzumujeme. A také si všímáme, jaký dopad to má na naše zdraví. Je však vyčerpávající neustále dávat pozor na to, co sníme a možná i právě proto se pomalu, ale jistě vracíme k základním potravinám.

Je nutné si připomenout, nebo se naučit, co vše určité potraviny obsahují. Jak toho můžeme co nejlépe využit a hlavně jak a s čím je zpracovávat, aby nám i ostatním chutnalo a přineslo to co nejvíce užitku. Myslíme si, že tento způsob stravování je náročný časově i finančně, ale opak je pravdou.

Více o jdnotlivých potravinách se dozvíte na www.irca-doma.cz a aby Vám neunikly žádné novinky, nezapomeňte dát like na facebookových stránkách Život v souladu s přírodou.

Pokud totiž známe, co které potraviny obsahují a s čím nejlépe chutnají, můžeme jednoduše vařit pomocí intuice. Otevřeme ledničku, rozhlédneme se a zjistíme, co je potřeba zpracovat a z toho vykouzlíme vyvážené zdravé jídlo plné chuti. A určitě mi dáte za pravdu, že nejnáročnější strávnici rodiny jsou děti.

I kdyby jste se na hlavu stavěli, tak do nich nenacpete to, co jim nechutná. Můžete vysvětlovat, poučovat, ale není Vám to nic platné. Možná i proto si to někdy ulehčujeme a dáme jim první na co si ukážou. V dnešní době se tomu až tak vyhnout nedá. Ale záleží na každém z nás jak se k tomu postavíme a kde budeme mít hranici.

Proč jsem ale sklouzla k tomuto tématu? Protože i já svému dítěti občas koupím čokoládu, bonbóny, brambůrky a podobně, ale určitě toho nemá neomezené množství a základem dne zůstává vyvážená strava plná vitamínů a potřebných látek.

Když jsem tedy přinesla pohanku domů, byla jsem mírně skeptická. Bylo mi jasné, že přítelovi se zježí chlupy hned co uslyší slovo pohanka a synek se bude šklebit a brblat, jak mu to nechutná. Jako první pokus jsem zvolila hrstkovou polévku. Doufala jsem, že ji tam nebudou ani cítit.

Pohanku jsem vhodila do polévky těsně před vypnutím a přikryla pokličkou. Dostatečně dlouho jsem ji nechala odstát. Pohanka tímto způsobem změkla, ale zachovala si co nejvíce vitamínu a prospěšných látek.

Nabrala jsem jim polévku do talířů a ani jsem nedutala. A oni také ne. U jídla bylo téměř hrobové ticho a to proto, že do sebe házeli jednu lžičku za druhou. V duchu jsem se tiše radovala a myslela jsem si, že ji tam snad ani necítí.

Synek talíř doslova vyškrábal, pohladil břicho a poděkoval, že polévka byla výborná. Culila jsem se doslova jako ten smajlík, co má vystrčené všechny zuby. Mrkla jsem po přítelovi a on jen tak opatrně, že to bylo dobré i s tou pohankou (chuť poznal). No nestačila jsem se divit.

Druhý den jsem se chlubila sestře a ona mi přitakala, že jejím dětem taky moc chutná. Bylo mi jasné, že to nemůžu nechat jen tak a určitě musím vyzkoušet ji zakomponovat i do jiných jídel. A tak jsem zkoušela a zkoušela. Pohanka lze připravovat jak na sladko, tak na slano. Každý má rád něco jiného.

Pro zachování co nejvíce zdravých složek v pohance ji nevaříme!! Pouze ji zalijeme horkou vodou a necháme dojít cca půl hodiny pod peřinou. Snažíme se přizpůsobit množství vody, abychom ji nemuseli po té zbytečně slévat. Dáme asi hrnek a půl vody a hrnek pohanky.

V obchodě seženete i pohankové lupínky, které jsou výborné s jogurtem, avokádovou kaší nebo třeba mlékem. Synek je má nejraději jen tak třeba na zobaní k televizi. A ne jen on. Když jsem sestře hlídala delší dobu děti, musela jsem udělat pořádnou zásobu.

Výborná jak chuťově, tak hlavně zdravotně je i pohanková mouka. Z ní si můžete dělat palačinky, lívanečky a další.

Velký úspěch však u nás sklidily karbanátky. Na internetu jsem si našla recept na pečené karbanátky v troubě. Malý mi s radostí pomáhal a zajímal se, co vše v karbanátkách je. Když jsem mu je naservírovala se štouchanými bramborami, nestačila jsem se divit. Doslova se začal cpát jedním karbanátkem za druhým. S nadšením jsem ho pozorovala a čekala, kolik jich nakonec spořádá.

Wau, tak tohle opravdu předčilo moje očekávání. Hned jsem šla hledat dózičku, kam zbytek pohanky přesypu, protože jsem věděla, že bude mít právoplatné místo u nás v kuchyni. A proč jsem vůbec tak nadšená, že synovi chutná?

Pohanka je ceněna hlavně kvůli vysokému obsahu rutinu. Rutin významně zesiluje působení vitamínu C. Nejlépe tedy podáváme pohanku se zeleninou či ovocem, které právě vitamín C obsahují. Pohanka je významný pomocník při zvýšení vitamínu C v těle a to nejvíce oceníme právě u dětí.

Další články jak posílit imunitu nejen dětem pomocí potravin najdete na www.irca-doma.cz a na facebookových stránkách Život v souladu s přírodou Vám neuniknou žáné novinky.

Rutin také pomáhá při posílení cév, snižování cholesterolu a je antioxidační. Už tedy jenom přítomnost právě rutinu je velmi ceněna a pohanka by měla být zařazena do pravidelného jídelníčku.

Pohanka obsahuje také mastné kyseliny, vysoký obsah vlákniny, vápník, selen, železo, zinek a nejvíce je v ní zastoupený vitamín B, který významně podporuje náš metabolismus. Jak z toho všeho vyplývá, pohanka je přímo vynikající potravina pro celý náš trávicí trakt.

To však ještě není vše. Díky této rostlince můžeme významně podporovat pravidelný příjem přírodních bílkovin. Určitě je tedy hodně ceněna u vegetariánů, kteří si právě takto mohou doplňovat potřebný přísun bílkovin.

A co je asi největší bomba, že tuhle potravinu může konzumovat asi opravdu každý. Pohanka je totiž bezlepková a je tedy vhodná i pro lidi, kteří musí dodržovat bezlepkovou dietu. Lepek je teď obsažený skoro ve všech potravinách a našemu zdraví nijak neprospívá. Myslím, že i zde je tedy na místě zdůraznit prospěšnost konzumace pohanky dětmi.

A jaký máte názor na pohanku teď? Tušili jste, že pro nás a naše děti může být tak obrovským přínosem. Víte jak vůbec chutná? Určitě stojí za to jí dát alespoň šanci a zkusit, co Vám z ní bude nejvíce chutnat. Mému synovi třeba vůbec nechutnala kaše na sladko. Ale je to chlapík, který je na sladká jídla hodně vybíravý.

Tak teď už víte, jak obrovským pomocníkem s udržováním těla v kondici pohanka může být. Možná přijdete na to, že chutná i Vašim dětem a budete rádi, že podpoříte jejich zdraví další skvělou potravinou. Pokud ve Vás stále přetrvává ostych, nechuť nebo nějaké předsudky, tak je zahoďte. A zkuste ji pro začátek přihodit právě třeba jen do polévky.

Věřím, že Vy a Vaše děti si pohanku oblíbíte jako my a rádi ji zařadíte do pravidelného jídelníčku. Uděláte tak další krok k přirozenější a zdravější stravě.

Těším se na příště. 🙂

Další články najdete na www.irca-doma.cz a pomocí facebokových stránek Život v souladu s přírodou Vám neuniknou žádné novinky.

Moje dlouholetá praxe s péčí o moji rodinu a zároveň blízký vztah k přírodě, ze mě udělal nadšence, který se snaží držet chod celé domácnosti v souladu s přírodou. Poskytuji informace a jednoduché návody, jak ulehčit rodině i přírodě zároveň. Můj příběh si přečtete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Získejte 6 krátkých ukázek propojení přírody s lidmi

    Někdy stačí si pouze připomenout, jaké dokonalé dary nám příroda dává. Když víme jak nám jsou různé potraviny prospěšné, můžeme si hrát s kombinacemi nápadů a chutí. Zadejte svůj email a získejte výstižnou ukázku zdarma.

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Vstup na facebook